Napnutí výpletu

U sériových kol je napnutí drátů pevně dané. U zakázkových zapletených kol je výhodou možnost přizpůsobení napnutí výpletu hmotnosti jezdce, stylu jízdy nebo požadavku na tuhost výpletu. Rozdílným napnutím výpletu se poměrně výrazně mění jízdní vlastnosti kol i životnost jednotlivýh komponentů.
Na jakou sílu napnout drát se odvíjí od možností ráfku, drátů, hmotnosti jezdce a stylu jízdy. Síla napnutí se udává v Newtonech nebo jednotce KgF (kilogram-force).
Přepočet jednotek
KgF na N (Fkgf x 9.80665 = FN)
N na KgF (FN x 0.10197162129779 KgF = Fkgf)
Měření napětí se provádí pomocí Tension Meteru. Tension Meter existuje v několika provedeních.
Možnosti ráfku
Každý ráfek má výrobcem stanovený maximální limit, který je nutné při napínání drátů dodržet. V případě překročení limitu se mohou časem objevit praskliny okolo otvoru pro niple. Limit ráfku je většinou uveden přímo na něm. Pokud na ráfku tento údaj není, měl by být dohledatelný např. v technickém katalogu (Techbook) nebo přímo na webu výrobce.
Možnosti drátu
Možnosti napnutí drátu sahají zpravidla za max. povolený limit ráfku, proto se k max. údaji napnutí drátu většinou nepřihlíží. Směrodatný je nižší limitní údaj a ten se téměř vždy váže k ráfku.
Hmotnost jezdce
U sériových kol se hmotností jezdce z pochopitelných důvodů výrobce nezabývá. U zakázkových kol je ale možné váhu jezdce zohlednit. V tomto případě platí pravidlo, že čim těžší jezdec, tim vyšší napnutí drátů.
Styl jízdy
Pokud se bere v potaz styl jízdy, platí podobné pravidlo jako u zohlednění váhy jezdce. Čim agresivnější pojetí jízdy, tim více napnutý výplet. Vyšší napnutí drátů dává výpletu potřebnou odolnost a tuhost. Nevýhodou je nižší životnost drátů, niplů a zároveň i ráfku. Nicméně pokud jezdec praktikuje ostrý sportovní styl jízdy, je vyšší napnutí drátů výhodné i z pohledu efektivnějšího přenosu vynaložené síly pro pohyb vpřed. V méně napnutém "pružnějším" výpletu se část jezdcem vynaložené síly ztrácí.