Údržba náboje

Údržba náboje

  • 7. 1. 2018 ,
  • zaplety .cz
Údržba náboje

Základní údržba

Základní údržbu náboje lze zvládnou i svépomocí. Důležitá je zručnost, potřebné nářadí a vhodné mazivo určené k údržbě nábojů. Tento druh maziva je poměrně drahý, ale v náboji ho není mnoho, spotřeba je proto malá.

Přední náboj tolik údržby nepotřebuje, ale zadní je už komplikovanější a servis byste mu měli dopřát. Servisní interval je těžké stanovit, nezáleží jen na najetých kilometrech, ale i podmínkách ve kterých náboj používáte. Na životnost náboje má vliv venkovní prostředí (vlhkost vzduchu, teplota vzduchu, prašnost apod.) Proto je dobré občas náboj rozebrat a zkontrolovat stav a množství maziva uvnitř. Včasná kontrola může odhalit nedostatek maziva nebo příliš velké množství nečistot, které spolu s mazivem vytváří jemnou "brusnou pastu" jež poškozuje a nadměrně opotřebovává mechanismus ořechu stejně jako ložiska.

Náboj není vodotěsný

Žádný náboj není vodotěsný. Koncovky nábojů mají fungovat jako prachovky, jejich hlavním úkolem je zabránit pronikání prachu do útrob náboje. Pronikání vody ale prachovky/koncovky zcela nezabrání, jen částečně.

Průmyslová ložiska

Poměrně velká skupina lidí se domnívá že do průmyslového zapouzdřeného ložiska nemůže díky systému tzv. zapouzdření nic proniknout. Do zapouzdřeného ložiska se vlhkost dostává sice v menší míře než do ložisek volně ložených, nicméně ložiska nejsou vodotěsná. A protože ani tělo náboje není vodotěsné, voda se k ložiskům dostane a najde si cestu i do nich. Vlhkost která k ložisku pronikne v něm poměrně dlouhou dobu zůstává a má tak čas napáchat škodu. Nerezová ložiska se v nábojích prakticky nevyskytují, výrobci je nepoužívají ani u dražších modelů. Výroba nerezových ložisek je extrémně nákladná a při dodržení základních pravidel údržby je náboj nepotřebuje.

Pravidla údržby

Kontrolujte stav maziva uvnitř náboje. Mazivo nejen snižuje tření jednotlivých částí náboje, ale také je velmi dobře konzervuje a chrání proti vlhkosti a tim pádem i proti napadení rzí. Pakliže v náboji bude dostatek maziva, rez bude mít méně šancí napadat díly a šířit se dál. Pokud je uvnitř náboje maziva dost, ale je viditelně zanešené jemným prachem, kterému se podařilo proniknout přes prachovky (poznáte podle změny barvy maziva na černou), náboj vyčistěte a znovu promažte novým mazivem.

Interval údržby

Jak už bylo zmíněno v úvodu, není pevně stanovený interval pro údržbu. Pokud jezdíte za jakýchkoliv podmínek (v dešti, blátě, v prašném prostředí, zimě, létě...), musíte interval kontroly provádět častěji, třeba i po ujetí 200-300km. Pokud bude v náboji dostatek maziva a nebude vyloženě černé, tak můžete jezdit dál a údržbu provést o něco později.

Preventivně je dobré provést vyčištění náboje (hlavně zadního) a promazání každých 500km. Znatelně prodloužíte životnost všech částí náboje a ušetříte si starosti i výdaje nutné k zakoupení nových dílů.