Zatížení kol

Zatížení kol

  • 10. 9. 2018 ,
  • zaplety .cz
Zatížení kol

Zatížení ráfku

Neplatí to vždy, ale většina výrobců uvádí doporučené max. zatížení ráfku. V případě že výrobce údaj zatížení uvádí, je vhodné ho dodržet. Nicméně při jeho překročení nehrozí okamžité prasknutí materiálu, ale životnost ráfku bude kratší než byla výrobcem plánovaná při dodržení limitu. Překročením limitu se také zpravidla zkrátí interval nutný pro docentrování. Čim častější je servisní zásah do výpletu, tim více trpí dráty i niple, dá se předpokládat nutnost jejich častější výměny.

Zatížení výpletu

Údaj maximálního zatížení výpletu žádný výrobce drátů neudává, existují jen určitá pravidla od kterých se výběr vhodného výpletu odvíjí. Čim je jezdec těžší, tim by měl být drát ve výpletu silnější. Kromě hmotnosti jezdce se při výběru drátu sleduje i jeho silová výbava, i v tomto případě platí stejné pravidlo - čim lépe je jezdec silově vybavený, tim spíš užije silnější drát. S vyšším počtem drátů v kole pak stoupá životnost výpletu i jeho odolnost a tuhost.

Zatížení náboje

V tomto případě platí stejné jako u drátů, údaj zatížení se neudává. Výrobce podle odolnosti určí náboji jen disciplínu pro kterou je vhodný (XC, FR, DH apod.). Stejně jako u výpletu platí určitá pravidla, kterých je dobré se držet. Především u zadního náboje platí jednoduché pravidlo přehnaně negramařit a vybrat náboj s kvalitním a odolnějším mechanismem. Pro jezdce nad 100kg hmotnosti neni určitě ideální lehký náboj s např. pouze 3-praporkovým mechanismem ořechu a malým průměrem ložisek. Nízká hmotnost náboje dává tušit nejen "šetření" materiálem na těle náboje, ale i použití menšího průměru ložisek (třeba i atypické velikosti). Opakem lehkých nábojů jsou modely s větším průměrem těla, vyšším počtem praporků (4/5/6), větším průměrem ložisek (většinou už normalizované velikosti) a celkově na pohled masivnějším provedením. Přitom takové náboje mohou být stále poměrně lehké.

Čim větší průměr kazety používáte, tim více dbejte na odolnost mechanismu ořechu. Pro MTB 12sp kazety s větším rozsahem převodů, neni vůbec vhodný např. 3-praporkový mechanismus malého průměru podobný těm v silničních nábojích. Takový se skrývá např. v nábojích TUNE a řadě dalších do extrému odlehčovaných nábojů.