Životnost výpletu

Životnost výpletu

  • 2. 7. 2018 ,
  • zaplety .cz
Životnost výpletu

Životnost drátu se nepočítá jen na dobu jakou je drát v kolech zapletený, ale předně na počet najetých kilometrů. Při stejném způsobu užití bude 1 rok starý výplet s nájezdem 5000km v horší kondici než výplet se stářím 3 roky a nájezdem 1000km.

 

8 faktorů ovlivňujících životnost:

 

1. nájezd

2. způsob užití (XC, AM, Enduro...) - náročnost terénu

3. hmotnost jezdce

4. síla na jakou je drát napnutý

5. rozložení pnutí výpletu - rozdíly v napnutí mezi jednotlivými dráty

6. u zadního kola je rozhodující jakou silou a frekvencí jezdec šlape

7. u kol s kotoučovou brzdou hraje roli i průměr kotouče

8. počet nutných docentrování

 

 

Co se děje s výpletem po dobu životnosti ?

 

Drát je v zapletených kolech vystaven vysokému napnutí, v důsledku toho se materiál postupně vytahuje/prodlužuje a drát tak slábne. Každý model drátu má jiné vlastnosti, není drát jako drát a životnost se může model od modelu lišit i několikanásobně.

 

Příklad srovnání životnosti na konci článku pod odkazem: http://www.zaplety.cz/tech/tuhost-vypletu-x-pevnost-dratu

 

Jak prodloužit životnost výpletu ?

 

Možnosti existují ale není jich mnoho. Uživatel jako jezdec, může životnost výpletu prodloužit jen jediným způsobem a to naučit se šlapat frekvenčně, na místo silového "tahání" těžkých převodů. Druhá možnost jak výpletu prodloužit životnost je na servisu. Mechanik by měl při každém docentrování kola ověřit, jak se celkově změnilo rozložení pnutí výpletu. To znamená každý jednotlivý drát v kole přeměřit Tensionmetrem (i ty necentrované) a zkontrolovat velikost odchylky napnutí drátů. Pokud se ve výpletu mezi dráty objeví odchylka vyšší než 20%, je doporučené napnutí upravit.

 

Kdy drát vyměnit ?

 

Někdo mění kompletně celý výplet preventivně po určitém nájezdu kilometrů. To je možné, pokud má jezdec už zkušenosti a ví zhruba po kolika najetých kilometrech mu dráty v kole začínají praskat. Pokud to má uživatel takto vypozorované, je to způsob jak předejít prasknutí drátu za jízdy na cestě. I jeden prasklý drát může kolo stranově výrazně vychýlit. Okolní dráty pak musí odolávat vyššímu zatížení a následkem je často řetězová reakce, kdy začnou dráty praskat v rychlém sledu za sebou.

Spíše než měnit dráty kus po kuse podle toho jak praskají, je z pohledu komfortu jízdy a předejití problémům na cestě, lepší vyměnit celý výplet už při prvních náznacích praskání drátů.