Výhody asymetrického ráfku
Asymetrický ráfek má většinou tzv. Offset (stranové odsazení hřbetu ráfku) 2-3mm, ale v praxi se lze setkat i s offsetem 4-5mm. Čim je ráfek širší, tim má výrobce více prostoru pro zvětšení offsetu.
Proč existuje něco jako asymetrický ráfek ?
U předního náboje s uchycením kotouče musí levá příruba (bráno z pohledu jezdce) o nějaký ten centimetr ustoupit právě uchycení pro kotouč. Tim pádem je tato příruba blíže středu náboje než příruba protější, kde kotouč není. Vlivem toho je po zapletení kola vidět, že protilehlé strany výpletu nemají stejný sklon drátů - tzv. střechu výpletu.
U zadního náboje je více ke středu náboje posunuta zase strana kazety.
Asymetrický ráfek "problém" nesouměrnosti střechy výpletu částečně řeší. Řešení není sice stoprocentní, převážně používaný offset 3mm k úplnému srovnání střechy výpletu nestačí, ale výrazně pomůže.
Jaká je výhoda výpletu s asymetrickým ráfkem ?
Střecha výpletu udává rozdíl v napnutím protilehlých stran výpletu. U kol s klasickou konstrukcí ráfků bez offsetu je střecha výpletu o poznání méně souměrná, a proto je i rozdíl v napnutí protilehlých stran výpletu vždy větší než u kol s asymetrickým profilem ráfku.
Výhodou výpletu s asymetrickým ráfkem je tedy snížení rozdílu v napnutí protilehlých stran. Výsledkem je stabilnější, tužší a odolnější výplet.
Příklad
U klasické konstrukce ráfku bývá rozdíl v napnutí protějších stran výpletu zhruba 500N. S použitím asymetrického ráfku s offsetem 3mm se rozdíl v napnutí sníží o 300N na pouhých 200N.
Každý 1 milimetr offsetu ráfku tak srovná rozdíl v napnutí o cca 100N.
Poznámka
Pokud je střecha výpletu zcela souměrná (např. u předního silničního kola pro ráfkovou brzdu), lze obě strany výpletu napnout na stejné hodnoty.
U zapletených kol s BOOST standardem (110/148mm) je střecha výpletu proti klasické šířce (100/142mm) už částečně srovnaná výhodnější roztečí přírub pro uchycení drátů.
Výroba ráfku s asymetrickým profilem je nákladnější, cena bývá proti klasickým ráfkům vyšší.